Opis: |
W sali błękitnej prezentujemy Państwu wystawę pod tytułem „Luterańskie epitafia i portrety upamiętniające”. Epitafium w swej najstarszej formie było napisem upamiętniającym lub sławiącym zmarłego, mogło też zawierać jego portret i sceny alegoryczne. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów świątyń luterańskich były dzieła sztuki sepulkralnej, czyli związanej z upamiętnieniem zmarłych. Najliczniejsze były epitafia, wśród których dominowały epitafia portretowe oraz epitafia ze scenami Ukrzyżowania i Zmartwychwstania. Zazwyczaj składały się z malowanego obrazu z rzeźbioną ramą oraz części inskrypcyjnej opisującej zmarłego. Najczęściej epitafia upamiętniały lokalnych pastorów lub osoby zasłużone dla danej świątyni. W kościołach umieszczano również artefakty związane z ceremonią pogrzebową – herbowe blachy trumienne i chorągwie pogrzebowe.
Specjalnie dla Was zebraliśmy tu najwybitniejsze dzieła sztuki epitafijnej. Państwa uwadze szczególnie polecamy Portret Marcina Lutra z warsztatu Łukasza Cranacha, młodszego; imponujące Epitafium Hansa Nymptscha (1476-1556) z przedstawieniem Chrystusa Ukrzyżowanego autorstwa Heinricha Königswieser, wychowanka królewieckiego dworu Albrechta Hohenzollerna, który w malarstwie szkolił się u Łukasza Cranacha młodszego. Zabytkami najmocniej związanymi z Morągiem są portret księcia Albrechta Hohenzollerna, epitafium Piotra zu Dohna i Katarzyny z Czemów, epitafium Justyny Borek (1529–1589)
– ze sceną Zmartwychwstania i epitafium portretowe pisarza starościńskiego Piotra Kalau wiszące niegdyś w farze świętych Piotra i Pawła w Morągu. Już tu spotkacie się z nazwami rodów szlachty pruskiej, których przedstawicieli poznacie w kolejnych salach wystawowych.
|